سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برترین ذخیره، دانشی است که بدان عمل شود و احسانی است که بدان منّت ننهند . [امام علی علیه السلام]
پرتو
 
عاشورا ،رمز وحدت ایرانیان در قرن اخیر

مشروطیت
در عصر مشروطیت مردم مسلمان ایران ، با تأسی به سرور و سالار شهیدان (ع) به رهبری علمای بزرگ علیه استبداد قاجار به مبارزه برخاستند و توانستند رژیم قاجار را مجبور به پذیرش مشروطیت نمایند .
در عصر پهلوی اول
تاثیر شگفت عزاداری بر خامس آل عبا ، درجلوگیری از غرب گرائی و سقوط ایران به دامان غرب اسعمارگر ، باعث شد که ممنوعیت و نابودی عزاداری در دستور کار رژیم ضد دینی پهلوی قرار گیرد که با خشونتی زایدالوصف به جنگ ایران و اسلام آمده بود . تاریخ نگاران سیاسی در این باره می نویسند :
محرم سال 1323ق / 1281ش . به دلیل نا آرامی هایی که منجر به نهضت مشروطیت شد ویژگی خاصی دارد. فرا رسیدن ماه محرم و برپائی مجالس عزاداری فرصت خوبی برای افشای نفوذ خارجیان در ارکان کشور بود . همچنین در محرم سال بعد علما در حرم عبدالعظیم(ع) تحصن نموده ، از شاه خواستار بر قراری حکومت قانون بودند که مورد موافقت شاه قرار گرفت. تحصن علمای گیلان نیز در پنجم محرم همین سال ، با پذیرش شرایط آنها توسط حاکم گیلان ، خاتمه یافت . در این سال به دستور شاه مراسم تعذیه خوانی در تکیه دولت منعقد شد . عین الدوله نیز در دهه اول محرم ، مراسم روضه خوانی داشت .
عصر رضاخان
در سال 1316ش رضاخان پهلوی به منظور اجرای فرامین استعمار گران . عزاداری را ممنوع کرده بود . مسلمانان ایران برغم استبداد پهلوی در بدترین شرایط در داخل سرداب ها و زیر زمین ها تا نیمه های شب و سحرگاهان برای سرور شهیدان (ع) اقامه عزا می کردند . در خاطرات مربوط به آیت الله شاه آبادی آمده است که ایشان در سالهای ممنوعیت عزاداری . در روز تاسوعا و عاشورا در مسجد جامع بازار (تهران) مراسم زیارت عاشورا بر پا کرد .
دولتمردان رضا شاهی به یقین دریافتند که نمی توان مردم را از عاشورا و حسین مظلوم جدا کرد . علاقه به امام حسین (ع) و عزاداری برای او ریسمان محکمی بود که دلهای همه ایرانیان را به هم پیوند زده بود .
عاشورا در عصر پهلوی دوم
مصداق کامل نمونه بارز وحدت ملی را در روز عاشورای سال 57 می توان به تماشا نشست . نقش وحدت آفرین قیام حسینی در دو روز تاسوعا و عاشورای همان سال به نمایش در آمد. دوست و دشمن به عیان دیدند و با تمام وجود دریافتند که آن روز قطره ها دریا و مردم سراسر یکدست و یکنواخت شدند و طومار پهلوی را برای همیشه برچیدند.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط احسان امیری 86/11/8:: 5:18 عصر     |     () نظر
درباره

پرتو

وضعیت من در یاهـو
احسان امیری
ای یاد تو شورافکن و پیغام تو پر جوش * آوای تو نجوای هزاران لب خاموش * آنجا که تو رخساره نمایی همه چشمند * وانجا که سخن ساز کنی جمله جهان گوش * در سینه ترا گر نه غم خلق جهانست * از نای تو شکوای قرون از چه زند جوش * فریاد تو ویران‌گر بنیان نفاق است * ای پرچم توحید ترا زیب بر و دوش * بانک تو خروشی است ملامت‌گر تاریخ * برخاسته از نای هزاران لب خاموش * بد خواه تو حشر سرافکنده خویش است * همراه تو با عزت و اکرام هم‌آغوش * تا بر ورق دهر نشیند سخن عشق * هرگز نکند یاد ترا خلق فراموش * پاس تو نگهدارد و جاه تو شناسد * هر با خبر از دانش و هر بهره‌ور از هوش
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
آهنگ وبلاگ