سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل احمق در دهانش و دهان حکیم دردلش است . [امام عسکری علیه السلام]
پرتو
 
ولایت فقیه در قانون اساسی

در حکومت اسلامی ، هرکسی نمی تواند عهده دار رهبری و حکومت بر جامعه شود ، بلکه باید از ویژگی ها و شرایط خاصی برخوردار باشد .در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با الهام از فرامین حیات بخش اسلام صفات و شرایط ولی فقیه به شرح زیر تعین شده است (اصل 109) .
صلاحیت علمی : یعنی توانائی استنباط احکام الهی از منابع و ادله شرعی را داشته باشد ، به عبارت دارای مقام فقاهت و اجتهاد باشد .
عدالت و تقوا : رهبر باید دارای ملکه ای نفسانی باشد که او را از انجام معاصی بر حذر و به انجام تکلیف ترغیب نماید ، به گونه ای که باید در همه حال بر هوای نفس خویش مسلط بوده و جز اطاعت فرمان خدا و تحصیل رضای او به چیزی دیگر نیندیشد .
بینش صحیح سیاسی و اجتماعی : لازمه بینش صحیح شناخت ملاک ها و ارزش های اسلامی و نیز اگاهی به زمان و شناخت روابط بین الملل و تغییر و تحول وضع جهان است تا بتواند مصلحت امت اسلامی را تشخیص داده و جامعه را به سوی سعادت و خوشبختی هدایت نماید و از گرداب طوفان های حوادث نجات دهد .
تدبیر : رهبر باید مدبر باشد . یعنی عاقبت اندیش و آینده نگر باشد و بتواند اوضاع جامعه اسلامی را به خوبی تحلیل نموده و تصمیم مقتضی را اتخاذ نماید .
شجاعت : رهبر باید فردی شجاع و نترس بوده ، جز خدا از کسی هراس نداشته باشد . زیرا مسؤلیت حفظ جان و مال و ناموس مردم بر عهده اوست و لازمه انجام این وظیفه خطیر برخورداری از شجاعت و قاطعیت است .
مدیریت و قدرت کافی برای رهبری : لازمه انجام هر مسؤلیتی برخورداری از توانائی متناسب با آن مسؤلیت است . رهبری جامعه اسلامی مهمترین و مشکل ترین مسؤلیت اجتماعی است ، بر این اساس هر کسی که عهده دار چنین مسؤلیتی می شود باید مدیریت و قدرت متناسب با آن را داشته باشد .  


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط احسان امیری 86/11/21:: 8:11 صبح     |     () نظر
درباره

پرتو

وضعیت من در یاهـو
احسان امیری
ای یاد تو شورافکن و پیغام تو پر جوش * آوای تو نجوای هزاران لب خاموش * آنجا که تو رخساره نمایی همه چشمند * وانجا که سخن ساز کنی جمله جهان گوش * در سینه ترا گر نه غم خلق جهانست * از نای تو شکوای قرون از چه زند جوش * فریاد تو ویران‌گر بنیان نفاق است * ای پرچم توحید ترا زیب بر و دوش * بانک تو خروشی است ملامت‌گر تاریخ * برخاسته از نای هزاران لب خاموش * بد خواه تو حشر سرافکنده خویش است * همراه تو با عزت و اکرام هم‌آغوش * تا بر ورق دهر نشیند سخن عشق * هرگز نکند یاد ترا خلق فراموش * پاس تو نگهدارد و جاه تو شناسد * هر با خبر از دانش و هر بهره‌ور از هوش
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
آهنگ وبلاگ